Är DU ekologisk?

Jag gillar att tänka systemiskt när det gäller det mesta som har med livet att göra. Vad som påverkar mig och hur det gör det, beror ju delvis på vilka val jag gör, men också på vad som händer i min omgivning. Det är relationen mellan allt som avgör vad resultatet blir.

Min intention med detta inlägg är att ge inspiration till dig som eventuellt håller på med någon form av förändringsprocess. Som personlig tränare och gruppträningsinstruktör, möter jag en och annan som befinner sig där den här tiden på året.

Med detta som bakgrund vill jag därmed föreslå att du uppmärksammar om du själv är ekologisk. Dvs, inte att du alltid väljer ekologiska varor när du handlar (vilket däremot ofta är att föredra), eller hur din konsumtion av bränsle ser ut. Nej, jag menar hur du behandlar dig själv i förhållande till det du har kring dig.

Låt mig ta just nyåret som exempel – Aldrig är väl människors benägenhet att vilja förändra sina liv till friska, sunda målinriktade människor med massor av energi och perfekta kroppar så stor som nu. (Jag kanske raljerar en smula, men det brukar bli tydligare då tänker jag.)

Men om du (eller någon annan ifall du inte alls känner att du passar in på beskrivningen) enbart tar hänsyn till ditt agerande utifrån dig själv, så brukar det inte hålla i sig så länge. Antingen drabbas du av hyperintensiv träningshets, och kör stenhårt rakt in i förkylningsträsket. Eller så ska din arbetsgivare driva igenom en viktig satsning som kräver din totala uppmärksamhet och lite till, och dina planer slås omkull. Eller så…., ja förslagen på de här motgångarna kan se ut hur som helst.

Nu kanske det låter som att jag är en pessimist som inte tror på människans kraft att förändra sig. Så är inte fallet. Jag är enormt imponerad av hur stor potential det finns att tillgå, om den används på rätt sätt. Så här tänker jag.

Först och främst vill jag bestämma mig för vilket tillstånd jag själv vill uppnå. Vad ska min förändring leda till? En viktnedgång eller liknande, beskriver ett mätbart värde i siffror. Men vad betyder det på riktigt inom mig? Vad kommer jag att uppleva när jag är framme vid mitt mål? Det kommer att utgöra själva drivkraften som för mig fram emot målet, och kanske till och med räcker ännu längre framöver. Har jag bestämt mitt önskade tillstånd – till exempel harmonisk, energisk, glad, stark – så kan jag sätta andra mätbara mål under det. I det här läget kan det också vara intressant att ta med en tidsaspekt. Om jag tänker att jag är en del av ett ekologiskt system, så kanske det påverkar hur min planering ser ut. Hur mår jag just nu? Hur påverkar mörkret mig under den här årstiden? Har jag stöd från min omgivning för att jag ska kunna genomföra det här? Har jag samma förutsättningar under hela året, eller varierar det?

Därefter kan det vara värdefullt att också ta en funderare kring mina egna värderingar. Är mitt mål i enlighet med det jag tror på och står för? Om inte, kommer du att komma i konflikt med dig själv, och som system kommer du att uppleva motstånd. Ibland kan det vara i form av att du kämpar, men resultaten uteblir. Eller så blir du lätt sjuk, eller får ont någonstans.
Utöver värdegrunden, så kanske du också bär omkring på tankar om dig själv och din egen förmåga som hjälper eller stjälper dig. Dels är det bra om du hittar de valda sanningar du kan ha som hjälper dig. Och dels är det bra om du kan eliminera de som inte gör det.

Med det här som bas kan du nu smida planer för hur du ska agera, och möta framgången! Om du är säker på vad du vill uppnå, och vilka värderingar du bär med dig på vägen, så kan du bli helt oövervinnerlig för dig själv. Inte sällan verkar det även positivt på din omgivning också. Om du har ett djup som styr hur du agerar, så upplevs du som kongruent, och din framfart kanske till och med uppmuntras och inspirerar andra!

Att tänka och om dig själv som en del i något större, kan alltså vara bra även om det från början inte handlade om din effekt på omvärlden. Men resultatet kan mycket väl innebära just det.

I det här exemplet ovan valde jag ändå att extrahera en del av det du gör – en förändringsprocess – och relationen till din omgivning just i förhållande till den processen. I ditt liv har du givetvis andra saker att ta hänsyn till. Du har vardagliga rutiner, andra processer osv, och de är ju också en del av ditt system. Kanske ännu viktigare att då ha en huvudsaklig önskan om vilket tillstånd du vill uppnå, och öka medvetenheten om dina värderingar, för att få kraft till de beslut du tar. Visst är livet spännande!

Om du är intresserad av att träna med mig, så jobbar jag som Personlig Tränare och Gruppträningsinstruktör på Sats.

Du kan också anlita mig genom mitt företag, Motiverum, om du till exempel vill att jag kommer till din arbetsplats och jobbar med förändringsarbete där!
Perita@motiverum.se

Välkommen!

1 kommentar

Under Hälsa, Livsstil, Personlig tränare, Personliga framsteg, Träning

Ett svar till “Är DU ekologisk?

  1. God och bra vegetarisk/vegan mat som är både ekologisk och näringsriktig är ju svårt att hitta. Green n Lean är ett svenskt KRAV-märkt hälsolivsmedel med verkligt unika näringsegenskaper, som baseras på groddade råvaror och som inte innehåller tillsatser av något slag. Lågt GI med mycket fibrer och finns 5 olika produkter; burgare, morot- rödbeta och broccolibullar. Den här produkten passar också som ingrediens i pastarätter – man smular bara ner den i t.ex. en tomatsås och så har man en vegan ”köttfärssås” eller kan användas i lasagne mm. Tror inte att den finns i alla butiker men man kan fråga efter produkten i butikerna så kanske dom kan ta hem mot beställning.
    Mer om Green n’ Leans unika näringsegenskaper på http://www.green-n-lean.se
    P.S. Green n’ Lean har nominerats till Garant Ekostjärna 2014 – där Vinnaren utses på Ekogalan på Grand Hotell i Stockholm 30 januari. Besök http://www.ekoweb.nu/?p=11221 för mer information

Lämna en kommentar